Kisgyermekkor

A kisgyermekekkel folytatott terápiát megelőzően minden esetben szükséges a szülőkkel való konzultáció. 16 éves kor alatt elengedhetetlen mindkét szülő jelenléte és beleegyezése a hatékonyság érdekében. Ez egy-két alkalmat vesz igénybe legtöbbször. Ilyenkor megpróbálom részletesen körüljárni a hozott problémát, megérteni a jelen helyzetet. Továbbá a gyermek fejlődésével kapcsolatos információkat (anamnézis) jegyzem le.
Ezt követi egy 4-5 alkalomból álló folyamat, amely során a gyermekkel találkozom. Megismerkedünk, együtt játszunk, rajzolunk. Emellett különböző a gyermekek számára kialakított pszichológiai vizsgáló módszert alkalmazok, amelyek játékos formában, a gyermekek nyelvén segítenek a tünetek hátterében meghúzódó lelki folyamatok feltárását.
A terápiás folyamat elkezdését megelőzi egy újabb konzultáció a szülőkkel, ahol visszajelzem benyomásaimat, a kapott információkat. A terápiás folyamat további részéről egy szóbeli megállapodást (szerződés) kötünk, mely tartalmazza az elérni kívánt célokat, az alkalmazott módszert és a kezelés várható időtartamát. Az időtartam, valamint a módszer minden esetben személyre szabott és problémafüggő. A kezelés során mind a gyermekkel, mind a szülővel közösen zajlik a munka.

Az alábbi problémák megoldásában tudok a segítségükre lenni:

  • Fóbiák, szorongás: indokolatlanul erősnek tűnő félelem bizonyos helyzetekben, tárgyaktó
  • Funkciózavarok: evés, alvás, szobatisztaság problémái
  • Testi tünetek pszichés háttere: pl. asztma, ekcéma esetében
  • Szeparációs nehézségek: nehezen válik le a bölcsődébe, óvodába kerüléskor
  • Dadogás
  • Testvérféltékenység

Iskoláskor

Az iskoláskorú gyermekek esetében is elengedhetetlen a szülőkkel folytatott előzetes konzultáció, mely során feltárom a probléma hátterét, átbeszéljük a gyermek fejlődésével kapcsolatos információkat.
A terápiás folyamat hasonlóan zajlik a kisgyermekekéhez. Itt sem a tünet megszüntetése a cél, hanem a mögötte rejtőző mélyebb okoké. Ennek feltérképezése életkortól függően történhet játékosan vagy beszélgetéssel. A pszichológiai tesztek segíthetnek a gyermek képességeinek, érzelmi állapotának feltérképezésében. A kisiskolások terápiájába a felnőttek bevonása csak akkor történik meg, ha ez a probléma megoldásához szükséges.

Az alábbi problémák megoldásában tudok a segítségükre lenni:

  • Pszichoszomatikus tünetek: fejfájás, hasfájás, hányinger, hajtépés
  • Szorongásos tünetek: iskolafóbia, kényszerek, körömrágás
  • Érzelmi nehézségek: fokozott érzékenység, túlzott visszahúzódás, túlzott agresszió
  • Beilleszkedési nehézségek, kapcsolatteremtés problémái
  • Teljesítményzavar, tanulási nehézségek (tanulási zavarok kivételével), teljesítménygátlás (pl. rettegés a feleléstől)
  • Magatartászavar
  • Tic zavar

Serdülőkor

Kamaszkorú fiatalokkal egyénileg vagy a szülővel együtt találkozunk első alkalommal. A beszélgetés fő célja a bizalmon alapuló kapcsolat megalapozása. A serdülők esetében az önkéntesség nagyon fontos, ezért, ha egy fiatal nem szeretne segítséget igénybe venni, akkor egy alkalommal találkozunk, és ezt követően dönthet arról, szeretne-e járni. Ha a szülő viszont úgy érzi, szeretné hatékonyabban kezelni a kamaszkorral járó krízist, pszichológiai tanácsadás keretén belül kaphat segítséget.
A terápia legfőbb eszköze a beszélgetés. Ha szükséges pszichológiai tesztekkel egészül ki a folyamat.

Az alábbi problémák megoldásában tudok a segítségükre lenni:

  • Teljesítményromlás, teljesítménygátlás
  • Identitás-krízis, életvezetési nehézségek, önértékelési problémák
  • Hangulatzavarok
  • Szorongásos zavarok, pánik
  • Pszichoszomatikus tünetek
  • Evészavarok
  • Szexualitással kapcsolatos problémák
  • Beilleszkedési, társas nehézségek
  • Családi konfliktusok
  • Önismeret: identitás alakulása
  • Pályaválasztási tanácsadás

Mikor forduljon hozzám?

Minden gyermek életében előfordulhatnak átmeneti nehézségek, vagy kisebb zökkenők, mindez a fejlődés természetes velejárója. Kezelendő pszichés problémára akkor kell gondolnunk, amikor a nehézségek, esetleg tünetek már állandósulnak. Ilyen esetben a fejlődés megrekedhet és a gyermek vagy fiatal jellemző viselkedése és érzelmei bizonyos helyzetekben korosztályától eltérővé válhatnak. Emellett hirtelen, jelentős változás a gyermek szokásaiban, hangulatában is jelzése lehet annak, hogy lelki problémákkal állunk szemben.

© Copyright - Dér-Pesics Zsuzsanna